måndag 16 december 2019

Dadelrulle - Khajur burfi

Igår hade jag mitt traditionella adventsmingel. Har bytt namn från glöggmingel till adventsmingel just för att glögg är så liten del av minglet och i år serverade jag inte ens nån glögg.
Mitt mingel är inte bara pepparkakor och lussebullar. Utan här går jag "all in" med snittar i olika former som tunnbrödrullar, laxrullar, löjromscheesecake, charkuterier, bröd, ost osv.
Men jag vill alltid ha någonting nytt varje år. I år blev det flera saker.
Men först ut är denna indiska dadelrulle - Khajur burfi. Jag såg den hos Zeina två dagar innan minglet och direkt kände jag att det här var nåt för mig. Så jag gjorde den och det var enkelt att göra.
Jag visste att det fanns dadelmassa i min affär så det underlättade enormt. Sen lockade det mig att det inte är något tillsatt socker utan ett perfekt godis eller tillbehör till ostbrickan som man kan äta med gott samvete. Så blir jag sötsugen så passar denna perfekt.
Så kanske något ni vill testa till jul? Mycket smak av kardemumma och så är det mycket nötter i. Man kan ha i torkad frukt om man vill ha det.
Har ni en ostbricka i jul eller nyår så är det här ett trevligt tillbehör. Kul med lite nytt.
Receptet hittar ni nedanför bilderna.


                    



Indisk dadelrulle

Ca 25 bitar
600 g dadlar med kärnor eller 500 g dadelmassa (läs tips nedan)
2 msk sesamfrön
2 msk smör (växtbaserad smör funkar alldeles utmärkt)
2 tsk stötta kardemummakärnor
Ca 175 g nötter,, mixa fritt olika sorter.

Garnering:
Ca 1,5 msk sesamfrön eller vita vallmofrön


TIPS! Det går bra att använda dadelmassa, urkärnade dadlar som vakuumförpackas. Hittas främst i butiker som säljer produkter från Mellanöstern. Det funkar dock alldeles utmärkt med vanliga dadlar som du kärnar ur för hand.

Om du använder dadlar med kärnor kärnar du ur dem. Grovhacka dadlarna och kör sedan några varv i en mixer eller matberedare tills du får en fin massa. Överarbeta inte dadlarna, de ska bara mixas fint lite snabbt. Ställ dadelmassan åt sidan.

Hacka nötterna grovt. Lägg alla nötter förutom sesamfrön i en helt torr stekpanna. Rosta dem på medelvärme under ständig omrörning tills de blir lätt rostade, det tar ca 4 min. Tillsätt 2 msk av sesamfrön i stekpannan och rosta lite till. Ta bort nötterna ur stekpannan och ställ åt sidan.

Lägg dadelmassan i stekpannan och värm upp långsamt samtidigt som du rör om. Tillsätt smör och kardemummakärnor som du har mortlat lite lätt. Fortsätt värm upp på medelvärme tills dadelmassan mjuknar, det tar ca 3-4 min.

Vänd i alla rostade nötter och rör om tills nötterna och dadelmassan är ordentligt blandade. Dra bort från värmen och låt svalna.

Strö ca 1,5 msk sesam- eller vallmofrön på en bricka eller skärbräda. Forma dadelmassan till en avlång klump och rulla sedan i fröna tills du får en lång, rund och kompakt “korv”. Låt den kallna helt.

Linda sedan runt dadelrullen i plastfolie, se till att den ligger stabilt och ordentligt rullad i plasten. Då håller den formen bättre när du sedan skär upp den. Ställ i kylen och låt stelna i minst 2 timmar.

Förvara i kylen fram till servering, dadelrullen klarar sig fint i 14 dagar i kylen eller 2 månader i frys. Skär runda skivor vid servering och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...