söndag 1 december 2019

Lussesnittar


Första advent idag! Tiden rusar iväg som vanligt. Men det är så härligt med den här tiden och julbelysningen är uppe och här har det kommit lite snö så det är vitt ute. Det gör så mycket för känslan.
Jag är ju den som väntar till adventshelgen innan jag börjar med att äta det som hör till julen som pepparkakor, lussebullar, glögg osv för då har jag nåt att längta till och se fram emot.
Så nu har jag redan intagit glögg, julmust, julskinka bland annat :)
Igår gjorde jag dessa lussesnittar. Saffranssnittar med russin och dekorerat med pärlsocker.
Galet goda! Jag hade svårt att hålla mig ifrån dom. De smakar precis som lussebullar och de blev lite mjuka och det var gott. Så det blir perfekt till kvällens glögg.
Så vill ni ha något enkelt att baka och som går fort men smakar som lussebullar så har ni receptet här!
 


Lussesnittar

1 g saffran
½ citron
200 g smör
2 dl socker
0,5 dl ljus sirap
2 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
1,5 dl russin
Pärlsocker till garnering

1. Sätt ugnen på 175 grader (över- och undervärme) och täck en plåt med bakplåtspapper.
2.
Lägg saffranspulvret i en skål och pressa ner saft från citron i den. Rör om ordentligt.
3.
Vispa smör med saffran, sirap och socker till en gul och fluffig smet.
4.
Sikta ner de torra ingredienserna och arbeta försiktigt ihop bara precis tills att du får en deg.
5.
Tillsätt russinen och arbeta samman degen bara precis tills att de fördelat sig jämnt i degen.
6.
Dela degen i 2 delar och forma 2 längder på plåten. Tryck till varje längd med fingrarna eller gaffel (platta inte ut degen, de behöver fortfarande marginal att smälta ut när de gräddas).
7.
Garnera med pärlsocker och grädda dem i mitten av ugnen i ca 15 minuter eller tills att de inte längre är glansiga, fått lite färg på kanterna men fortfarande är mjuka i mitten.
8.
Låt längderna svalna lite på plåten innan du skär upp i snittkakor.
9. Servera direkt eller förvara i lufttät burk i rumstemperatur.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...