lördag 13 juli 2019

Zapche

När jag jobbade inne i stan så gick vi ibland och åt koreansk mat på restaurang Arirang. Fantastisk vällagad mat och man kunde knappt sluta äta. En av mina favoriter på menyn var biff Zapche som består av sötpotatisnudlar, biff, grönsaker i en marinad.
Nu har Arirang släppt sina egna produkter som nudlar och olika såser så jag var snabb att köpa hem nudlarna.
Så i veckan satt jag och bläddra i Jennie Walldéns kokbok "Smaker i mitt hjärta" där hon hade ett recept på just Zapche och jag var fast. Jag gjorde rätten häromdagen och det var sååå gott! Fräscht och goda smaker. Nudlarna gillar jag och de är tjockare än andra nudlar, ungefär som spaghetti. Testa om ni hittar det.
Rätten gick fort och härligt med lite koreansk mat igen.
Man kan självklart ha kyckling om man hellre vill ha det eller göra det bara med grönsaker så det passar de flesta smaker :)

                 

Zapche
4 port

250 g dangmyeon (koreanska glasnudlar)
200 g entrecôte
6 msk ljus soja
2 msk sesamolja
3 klyftor finriven vitlök
4 msk socker
svartpeppar
½ dl rapsolja
1 klyftad rödlök
1 morot i tändsticksstavar
150 g svamp, gärna shiitake eller ostronskivling, annars champinjon
½ liten zucchini, skuren i tunna halvmånar
75 g sockerärtor
1 msk rostade sesamfrön
2 tunt skivade salladslökar
8 skivade rädisor

1. Koka glasnudlarna i cirka 4 minuter. Skölj av med kallt vatten så att kokningen avstannar. Klipp två gånger rakt igenom i nudlarna.
2. Skiva entrecôten i tunna skivor. Blanda soja, sesamolja, vitlök, socker och nymalen svartpeppar. Blanda 1/3 av såsen med köttet och spara resten.
3. Hetta upp en riktigt stor panna eller tunn wok tills oljan ryker. Fräs först rödlök och morot i någon minut. Lägg sedan i svamp och zucchini och fräs ytterligare någon minut. Tillsätt sedan köttet i pannan i en minut och lägg sedan i nudlarna tillsammans med den resterande såsen. Dra ner värmen till medelvärme och stek tills nudlarna har blivit färgade av marinaden och något genomskinliga. Det tar bara någon minut. Dra av pannan från värmen och tillsätt sockerärtor och sesamfrön och rör runt. Strössla till sist över salladslök och rädisor. Servera genast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...