onsdag 17 juli 2019

Omelettmuffins

Äter ni likadan frukost varje dag eller är ni bra på att variera er?
Jag är ingen frukostmänniska och kan lätt avstå den utan problem. Men bor jag på hotell så är hotellfrukost bland det bästa med alla möjliga val som oftast finns och då kan jag sitta länge och äta mycket. Jag försöker variera mig och försöker att avstå bröd då det är det jag känner att min kropp mår sämst av i längden men bröd kan vara så gott så jag unnar mig det ibland.
Men nu har jag hittat ett nytt alternativ som passar mig väldigt bra. Äggmuffins eller som jag väljer att kalla dom, omelettmuffins.
Enkelt och man kan variera i det oändliga. Passar bra att frysa in eller att ha i kylen och äta kommande dagar och att ta med sig till jobbet om man äter där.
Man kan göra dom med grönsaker eller ha i lax, bacon, skinka osv.
Jag valde att göra mina första med skinka, riven ost och basilika. Jättegott!
Mättar bra och bra med protein om man tänker i dom banorna.
Jag kommer testa soltorkade tomater och chèvre nästa gång :)
Receptet hittar ni nedan.

                


Omelettmuffins
ca 6 st

3-4 ägg (beroende på storlek)
1 skvätt vatten eller mjölk
salt & svartpeppar

Förslag på fyllning:
riven ost, keso eller fetaost
rökt skinka/kalkon eller bacon
lax eller kyckling
spenat eller ruccola
soltorkade tomater
lök eller potatis
svamp

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa ihop ägg med en skvätt vatten eller mjölk samt salt och peppar i en bunke.
3. Fördela valfri fyllning i muffinsformar eller en oljad muffinsplåt. Häll på äggsmeten, men lämna lite plats annars kan smeten flyta ut när muffinsen sväller.
4. Ställ in i ugnen och grädda ca 10-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...