måndag 1 juli 2019

Schwarzwaldtårta

För några veckor sen fyllde jag år och jag gör sen många år tillbaka mina egna tårtor till firandet. I år blev firandet uppdelat på två dagar så då ville jag göra tårta som gick rätt så snabbt och två stycken då jag ville ha en ny tårta för dagen.
En av mina favorittårtor är schwarzwaldtårta som idag har försvunnit lite tycker jag då det finns så mycket andra val och det är en tårta som aldrig finns framme i disk då den ska göras samma dag den ska ätas så därför glömmer man lätt bort den då den måste förbeställas.
Jag har aldrig gjort denna tidigare men det var väldigt enkelt. Så två tårtor blev det och jag är nöjd och det var väldigt gott. Jag lyxade till lite extra med att pensla bottnarna med smält choklad för att få in lite mer choklad :)
Receptet hittar ni nedanför bilderna.
 



Schwarzwaldtårta


Nötmarängbottnar:
200 g hasselnötter
6 äggvitor
1½ dl strösocker
1½ dl florsocker
100 g mörk choklad, smält

Fyllning:
ca 8 dl vispgrädde
100 g mörk choklad, smält
1 msk vaniljsocker

Chokladplattor:
150 g mörk choklad
½ msk olja, neutral

1. Mal nötterna fint i en mandelkvarn. Det blir inte samma sak att köra dom i en hushållsmaskin eller mixer.
2. Sätt ugnen på 150 grader. Rita tre rundlar, ca 22 cm i diameter, på var sitt bakplåtspapper.
3. Vispa äggvitorna hårt, tillsätt strö, och florsocker mot slutet, tills det är vitt och fluffigt. Rör försiktigt ner de malda nötterna.
4. Bred ut smeten på rundlarna och grädda dom mitt i ugnen i 25-30 min.
5. Lossa bottnarna försiktigt från pappret och låt dom kallna. Pensla dem med smält choklad på ovansidan och låt dom stelna.
6. Fyllning: Vispa grädden. Ställ in hälften av grädden i kylskåpet till senare. Blanda ca ½ av den vispade grädden som du har framme i rumstemperatur med den smälta chokladen i en bunke. Blanda vaniljsockret och ½ av grädden i en annan bunke. Du har nu tre bunkar med grädde, en av dom i kylskåpet.
7. Bred ut hälften av chokladgrädden och hälften av vaniljgrädden på en botten med chokladsidan uppåt.
8. Lägg på nästa botten och upprepa steg 7.
9. Lägg på den sista bottnen. Ta fram grädden ur kylen och bred ut den ovanpå och runt kanterna på tårtan.. Ställ in tårtan i kylen.
10. Chokladplattor: Smält chokladen över vattenbad tillsammans med oljan och rör om ordentligt. Bred ut ett tunt lager choklad på ett bakplåtspapper.
11. Skär ut kvadratiska bitar med en vass kniv medans den fortfarande är lite mjuk. Låt plattorna stelna i kylen. Garnera tårtan med chokladplattorna.
Pudra över kakao innan servering eller dekorera med färska bär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...