onsdag 15 maj 2019

Overnight oats med espresso (chokladbollsfrukost)

Jag insåg att detta var ett inlägg som jag behövde göra efter att jag har fått flera frågor om denna frukost som jag brukar ha med mig till jobbet.
Jag brukar testa mig fram till olika varianter på overnight oatly (kall gröt som får stå till sig under natten) och nu har jag en favorit för tillfället.
Den är gjord på havregryn, mjölk, espresso, kakao och med en topping på kokosflingor och färska bär (oftast hallon). Första gången jag åt den så insåg jag hur likt det smakar chokladbollar och det är inte så konstigt med tanke på ingredienserna och i kombination med kokos så blev det tydligt. Så det är nästan som att få äta chokladbollar till frukost men i en nyttiga variant :)
Men espresson har en väldigt dominerande smak och det ända söta kommer från bären så ni får testa er fram till vad som passar er. Men vill man ha lite sötma så testa att ha i lite honung.
Lämna gärna en kommentar om ni testar så jag får veta vad ni tycker.

                 



Overnight oats med espresso
1 port

1 dl havregryn
1 dl mjölk (valfri sort ifall man vill ha havre- eller mandelmjölk)
½ dl espresso (har man inte espresso så går vanligt kaffe bra)
0,5-1 tsk kakao (kan bli lite bittert med mycket så det är en smaksak)

Topping:
Kokosflingor
Färska bär

Blanda ihop havregryn, mjölk, espresso och kakao i en skål och låt stå i kylskåpet under natten.
Vid servering eller om du ska ta med dig den så kan du lägga på topping i form av ett lager av kokosflingor och färska bär. Färdig att äta när det passar dig!

Tips: Vill du få den lite sötare så kan du blanda i lite honung.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...