söndag 5 maj 2019

Dumplingsoppa

Är det nåt jag verkligen tycker om så är det asiatiska soppor som nudelsoppor eller dumpling- och wontonsoppor. Skulle kunna äta det alla dagar i veckan och även till frukost (som de gör i många länder). Det är så mycket smak och härligt fylliga buljonger och man blir härligt mätt.
Ibland gör jag dessa hemma, dock alldeles för sällan. Men sist gjorde jag dumplings med kyckling- och thaibasilika som fyllning. En favorit jag har. När jag gör dumplings så brukar jag passa på att göra en buljong till så jag får en soppa också och det blir olika baser varje gång. Så idag får ni receptet på själva soppbasen och där jag sedan har lagt ner dumplings och serverat med thaibasilika, koriander, salladslök och chili.
Vill man så kan man ha i nudlar istället för dumplings.
Receptet på dumplings hittar ni här.
 

Dumplingsoppa

Soppbas, buljong:
4 port

1,5 liter kycklingbuljong
2 dl vatten
2 msk japansk soja
1 msk sesamolja
2 klyftor vitlök, tilltryckta
1 cm ingefära
1 tsk nymalen svartpeppar

1. Koka upp kycklingbuljongen. Tillsätt 2 dl vatten, soja, sesamolja, svartpeppar, vitlök och ingefära.
2. Låt få ett uppkok och smaka av.
3. Plocka bort vitlök och ingefära.
4. Sätt på lock och dra av från värmen medans du gör dumplings.
5. När dumplingsen är klara så kokar du upp buljongen igen och lägger dumplins i en serveringsskål och häller över buljongen och serverar med diverse örter och kryddor och ev pak choi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...