torsdag 17 januari 2019

Het halloumigryta

Detta recept dök upp i min mail i början av veckan och det lät så gott så jag lagade det redan samma kväll. Ett recept från Elle mat & vin. En enkel, vegetarisk och mycket god vardagsrätt med halloumi.
Till det hade jag quinoa som tillbehör. Absolut en rätt jag kan göra igen.

                

Het halloumigryta
4 personer

250 g halloumi
1 zucchini
100 g champinjoner (skivade)
1 gul lök
olivolja
1 burk konserverade körsbärstomater
2-3 msk kapris
1 tsk buljongpulver
1 tsk oregano
1 tsk sambal oelek
1 nypa socker
salt och peppar

1. Skär osten i stora kuber. Stek gyllene på hög värme och lägg åt sidan.
2. Skär zucchinin i halvmånar (skalet kan vara kvar), skiva svampen och hacka löken. Fräs allt i olja i en stor gryta.
3. Häll i tomaterna när allt är genomstekt. Rör i kapris, strö över buljongen. Krydda.
Låt puttra i 15 minuter.
4. Rör i osten sista minuten.
5. Servera med råris, bulgur, quinoa och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...