söndag 20 januari 2019

Fish tacos med hot mayo och mangosalsa

Jag hoppas ni har haft en skön helg. Min har varit bra. Jag har haft en lugn och skön helg med lite bakning, städning, varit hos föräldrarna och tränat med PT. Så lite smått och gott med både nytta och nöje.
Idag gjorde jag dessa fish tacos med hot mayo och mangosalsa. Så sjukt gott! Det är ett recept från Elle mat & vin. Enkelt att göra och man kan knappt sluta äta.
Lyxigt att äta detta en söndag :) Receptet hittar ni nedan.
                   

Fish tacos med hot mayo och mangosalsa

1 paket mini tortillas (t.ex. Old El Paso Stand ‘N’ Stuff)

Pankofriterad fisk:


600 g torskfilé
1 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
1,5 dl vetemjöl
1 ägg
3 dl pankoströbröd
1 liter rapsolja

Hot mayo:


2 dl majonnäs
4 msk Srirachasås eller annan stark chilisås
salt & peppa

Mangosalsa:


200 g mango, färsk eller tinad frusen
1 röd chili
juice från en halv lime
2 msk olivolja
1 msk äppelcidervinäger
färsk koriander efter smak
salt & peppar
Skär fisken i större bitar. Salta och peppra. Doppa i mjöl, vispat ägg och sist i pankoströbrödet. Häll olja i en kastrull med höga kanter och värm till 180 grader. Fritera några fiskbitar i taget tills de är gyllene, ca 4–5 min. Låt rinna av på hushållspapper.

Hot mayo:


Blanda majonnäs och stark sås, smaka av med salt och peppar.

Mangosalsa:


Skär mangon i mindre bitar. Finhacka chilin. Blanda allt tillsammans med limejuice, olivolja och äppelcidervinäger. Tillsätt koriander efter smak och smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...