söndag 5 augusti 2018

Chocolate chip cookie med daim

Något jag verkligen tycker om är chocolate chip cookies och jag har testat på lite olika varianter. Denna gång föll valet på att göra en jättecookie istället. Smidigt och enkelt. Sen är ju degen oemotståndlig så får hålla mig att inte äta för mycket :)
Receptet har jag hittat hos Fridas bakblogg.
Kakan gick åt utan problem :) Konstig vore det annars.
 


Chocolate chip cookie med Daim
 
150 g smör
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1.5 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
1 nypa salt
150 g mörk choklad
3 st små Daim
 
Börja med att sätta ugnen på 175°c och klä en springform (20 cm) med bakplåtspapper, ställ åt sidan.
Vispa rumsvarmt smör, strösocker och farinsocker fluffigt. Rör sedan ner ägget och de torra ingredienserna (utom choklad och daim). Arbeta ihop en smidig och kladdig deg.
Rör ner 100g hackad choklad (eller chokladknappar) samt två stycken av de små daimen, som du hackar lagom grovt.
Tryck ut degen i formen och strö sedan över resterande choklad och daim.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca. 25 minuter. Tag ut och låt svalna helt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...