lördag 21 juli 2018

Ris med räkor & cashewnötter

Jag hoppas ni har det bra i värmen och inte smälter bort totalt. Vilken sommar vi fick! Jag klagar inte alls på det här utan trivs bra men helst vill man ju hålla sig nära ett bad så man kan svalka sig något. Tror aldrig jag har upplevt en sån här lång och varm sommar i vårt land. Jag är också väldigt glad att min sömn inte påverkas av värmen utan jag sover hur gott som helst som vanligt :)
Men nåt jag helst inte gör i denna värme är att stå vid spisen och laga varm mat eller baka och göra det varmare än det är inne. Så inga långkok här inte :)
Men för lite sen gjorde jag en väldigt enkel rätt som jag hitta i Elle Mat & Vin. En indisk-inspirerad rätt. Väldigt enkel och god och passar en vardagkväll. Så vill man ha nåt snabbt och nytt så tipsar jag om denna.
 

Ris med räkor & cashewnötter
1-2 port

2 msk olja
1/2 gul lök, hackad
2 tomater, hackade
1 tsk malen koriander
1/2–1 tsk torkad chili
1 nypa salt
1 1/2 dl basmatiris (100 g)
500 g räkor med skal (170 g utan skal)
100 g rostade cashewnötter
1 näve färsk koriander, hackad

Hetta upp olja i en stekpanna. Tillsätt löken och stek tills den mjuknat. Lägg i tomathack, malen koriander, chili och salt och stek i 1/2 minut. Tillsätt det okokta riset och stek i ytterligare 1/2 minut. Häll på 2 dl vatten, lägg på lock, sänk till lägsta värme och låt puttra i 15–20 minuter, testa att riset har bra konsistens. Skala räkorna under tiden. Lägg i dem, nötterna och färsk koriander sista minuten utan lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...