fredag 13 juli 2018

Blondies med körsbär och choklad

Nu är det högsäsong för körsbär. Jag älskar körsbär i alla dess former! Så jag blev så glad när mina föräldrar gav mig en stor burk med färska körsbär som de hade plockat. Jag hade tidigare gått och funderat på vad jag skulle baka då jag var baksugen. Så när jag visste att jag skulle få körsbär så börja jag leta recept med det. Då hitta jag dessa blondies med körsbär och choklad som finns i Elle Mat & Vin. Oj, oj så gott! Kladdigt och bara underbart gott. Det var enkelt att göra kakan. Det som tar mest tid är att kärna ur bären men det gick rätt fort ändå när man får in snitsen. Jag använde skaftet till elvisp-vispen och då gick det undan :)
Så har ni massa körsbär som ni inte vet vad ni ska göra med så kika in receptet nedan så har ni nåt gott till kaffet :)

 



Blondies med körsbär och chokladca 9-12 bitar

110 gram smör
220 gram brunt socker
2 tsk vaniljpasta eller vaniljpulver (eller 3 tsk vaniljsocker)
1 ägg
0,25 tsk salt
150 gram mjöl
100 gram mörka chokladchips (eller hackad choklad, min var 55%)
150 gram halverade och urkärnade körsbär

1. Sätt ugnen på 175 grader och klä en form, ca 20×20 cm med bakplåtspapper.
2. Smält smöret och låt det svalna något.
3. Blanda socker, vanilj, ägg och salt och tillsätt sedan det smälta smöret.
4. Tillsätt mjölet och vänd till sist ner chokladen och körsbären, spara några att lägga över smeten.
5. Bred ut smeten i formen, strö över de sista körsbären och chokladknapparna och baka i 20-25 minuter tills kakan fått lite färg och börjar släppa lite från kanterna. Men akta dig för att baka den för mycket, den ska vara lite kladdig i mitten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...