torsdag 5 juli 2018

Hallonmoussetårta på browniebotten

Midsommar firades på mina föräldrars landställe och vi blev 20 personer under dagen. Härligt, gott och lite regn :) Klassisk midsommar.
På självaste midsommarafton har mamma alltid en jordgubbstårta så jag brukar baka något till fikat på midsommardagen istället. Sprida ut godheterna lite grann :)
I år blev det denna skönhet. En hallonmoussetårta på browniebotten. Fantastisk god och krämig.
Jag har gjort den tidigare men då med jordgubbar som också är supergott. Men ville testa ett annat bär denna gång. Tårtan räcker till många, jag tror vi var närmare 12 st som åt av den och ändå hade jag en bra bit med mig hem. Den här hög och mäktig. Men å andra sidan tog jag lite mindre form än vanligt så jag fick inte plats med all mousse så därför blev den ovanligt hög :) Så receptet nedan är med rätt storlek på bakformen.
Den är enkel att göra och väldigt uppskattad att bjuda på.
Rulltårtan bredvid är pappas höjdpunkt med en härligt god punchfyllning, mums!

                        

           

Hallonmoussetårta på browniebotten

110 g smör
2 1/3 dl socker
1 msk sirap
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl
½ tsk salt
1 ½ tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 dubbeldaim (á 56 g)
smör + ströbröd till formen (jag hoppade över ströbröd för att inte förstöra moussen, räcker med smör i nederkant där brownien ligger och sen bara skära runt kanten innan man öppnar springformen försiktigt)

Fyllning
5 gelatinblad (jag tog ett extra halv blad till efter tips från andra)
½ liter frysta hallon
3 äggulor
2 dl florsocker
6 dl vispgrädde

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen.
3. Blanda vetemjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Hacka daimen grovt. Tillsätt mjölblandningen och daimen i smeten. Bre ut smeten i en smord, bröad springform, ca 24 cm i diameter.
4. Grädda i ca 20 minuter. Låt svalna.
5. Fyllning: Blötlägg gelatinbladen 5 minuter i kallt vatten.
6. Mixa de tinade hallonen i en matberedare eller med stavmixer till en puré. Sila purén genom en finmaskig sil så du får bort kärnorna.
7. Vispa äggulor och florsocker luftigt. Vispa grädden till lös konsistens.
8. Värm 1/10 av hallonpurén i en kastrull. Ta upp gelatinbladen och tillsätt i kastrullen. Låt det smälta på svag värme. Rör ner gelatinblandningen i resten av purén.
9. Blanda försiktigt ner äggsmeten i purén och sedan grädden till en slät smet. Häll smeten över bottnen. Ställ minst 4 timmar i kylskåp eller i frysen. Tina 4 timmar i rumstemperatur vid servering (vid fryst).
10. Garnera gärna tårtan med fäska hallon och ev lite myntablad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...