söndag 11 februari 2018

Penne med krämig karljohansvamp, grana padano och äggula

Jag ligger efter lite och presenterar idag den tredje rätten i Linas matkasse som jag hade förra veckan. Det är en vegetarisk pasta med svamp, grönkål och äggula. Då jag inte är så förtjust i svamp förutom champinjoner så bytte jag ut karljohansvampen mot champinjoner.
Det är en enkel rätt men inte helt rätt för mig. Jag har lite svårt för grönkål som tillagas på detta sätt. Inget fel med rätten men bara inte min typ av smak. Tur vi alla gillar olika :) Men jag tror det finns många av er där ute som gillar den.
 


Penne med krämig karljohanssvamp, grana padano och äggula
2 port

180 g pasta penne
½ gul lök
3 vitlöksklyftor
100 g grönkål
200 g karljohanssvamp
smör
salt
svartpeppar
1 tsk vetemjöl
1½ dl mjölk
1 bit grana padano
2 äggulor

1. Koka upp en kastrull med lättsaltat vatten till pastakoket.
2. Finhacka gul lök och vitlöksklyftor. Finstrimla grönkål.
3. Fräs karljohansvamp i lite smör i en stekpanna, 1-2 min. Tillsätt lök, vitlök och grönkål, fräs ytterligare 1 min. Krydda med 2 krm salt och lite nymald svartpeppar.
4. Pudra över 1 tsk vetemjöl. Tillsätt mjölk och låt koka ihop 1-2 min.
5. Koka penne enligt anvisning på förpackningen. Häll av pastan, men spara 1 dl av pastavattnet.
6. Blanda ihop karljohansvampsåsen med nykokt pasta och 1 dl pastavatten.
7. Finriv grana padano. Servera krämig karljohansvamppasta toppad med riven ost och äggulor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...