söndag 4 februari 2018

Lättrimmad torskrygg med brynt hasselnötssmör, ärtsallad och vinägerkokt lök

Andra rätten i Linas inspirationskasse var denna torsk med brynt hasselnötssmör. Brynt smör är så fantastiskt gott! Sen en god ärtsallad till.
Det var även kokt potatis till men jag insåg att detta räckte för mig. Salladen, löken och fisken kändes fräsch som den var. En rätt jag absolut tar med mig och ärtsalladen något jag kan göra som tillbehör till andra rätter.



Lättrimmad torskrygg med brynt hasselnötssmör, ärtsallad och vinägerkokt lök
2 port

ca 300 g torskrygg
salt
500 g potatis
½ rödlök
1 msk socker
2 msk rödvinsvinäger
35 g smör
½ dl hackade hasselnötter
olja
250 g gröna ärtor
½ ask ärtskott
svartpeppar

1. Värm ugnen till 150 grader.
2. Rimlag: blanda 5 dl vatten och 2 msk salt i en rymlig bunke. Lägg ner torskryggen i lagen. Låt ligga 12-15 min.
3. Koka potatis i lättsaltat vatten.
4. Häll bort rimlagen från torsken. Torka av fisken med lite hushållspapper. Lägg torskryggen i en smord ugnsform. Tillaga mitt i ugnen 14-16 min.
5. Vinägerkokt lök: klyfta rödlök och lägg i en liten kastrull. Tillsätt 1 msk socker och 2 msk rödvinsvinäger. Koka 1-2 min, ställ åt sidan.
6. Brynt hasselnötssmör: hetta upp smör i en liten kastrull. När smöret "tystnar" börjar det att brynas, vispa då hela tiden. När det har en gyllenbrun färg är det klart. Tillsätt då hackade hasselnötter. Dra kastrullen åt sidan.
7. Hetta upp lite olja i en stekpanna. Tillsätt gröna ärtor och fräs 1-2 min. Tillsätt ärtskott och fräs ytterligare 1 min. Krydda med 1 krm salt och lite nymald svartpeppar.
8. Servera ugnsbakad torskrygg med fräst ärtsallad, vinägerkokt rödlök, kokt potatis och brynt hasselnötssmör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...