söndag 18 februari 2018

Vitlöksnudlar med brynt broccoli

För ca en vecka sen köpte jag Jennie Walldéns senaste kokbok "Mycket smak på nolltid". Jag har hennes tidigare kokböcker och lagar mycket mat från dom.
Den här kokboken gjorde mig inte besviken. Bara denna vecka har jag gjort tre rätter från boken :)
Först ut är denna enkla och fantastiskt goda rätt! Kunde knappt sluta äta. Blev så glad över denna rätt just för att den tar ca 10-15 min att laga och perfekt en vardag efter jobbet när man vill att det går snabbt. Sen att den är fräsch och så god gör inte saken bättre. Kommer bli en stående favorit i mitt kök.
                  

Vitlöksnudlar med brynt broccoli
2 port

200 g äggnudlar
1 broccolistånd
2 vitlöksklyftor
½ dl neutral rapsolja
1 nypa chiliflakes
3 msk ostronsås (byt mot hoisin för helt vegetarisk rätt)
1 msk japansk soja
1 msk sesamolja
2 msk rostade pinjenötter

1. Koka nudlarna i 1 minut mindre än anvisningarna på förpackningen, de ska vara riktigt al dente. Skölj av i iskallt vatten så att tillagningen avstannar.
2. Blocka broccolibuketterna och dela dem i mindre munsbitar. Skiva vitlöken tunt. Stek i en stor stekpanna i oljan tillsammans med chiliflakes och broccolibuketter på hög värme tills vitlöken är gyllene och broccolin lite brynt.
3. Blanda ostronsås, soja och sesamolja. Häll i pannan och låt fräsa i 30 sekunder under omrörning.
4. Vänd ner nudlarna i pannan. Blanda väl och låt nudlarna bli varma i pannan i 1 minut.
5. Smaka av med mer soja, strö på pinjenötter och servera genast.

Tips! Om du vill öka proteininnehållet i rätten är det gott att steka med lite kyckling eller extra fast tofu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...