söndag 25 februari 2018

Kyckling och kai lan i svart bönsås

Efter jag köpte Jennie Walldéns senaste kokbok så blev det tre rätter lagade samma vecka :) Just vardagar vill man att det ska gå snabbt men ändå vara riktigt gott och jag har aldrig blivit besviken på Jennies recept.
Så jag kör vidare på hennes rätter här. Denna gång en kycklingrätt som ska ta ca 20 min att laga.
Kai lan är en kinesisk släkting till broccoli så därför tog jag broccoli då kai lan inte finns i butiker nära mig längre då jag inte är i Sthlm varje dag numera.
Men mycket gott var det :)
 


Kyckling i kai lan i svart bönsås
4 port

500 g kycklinglårfilé
400 g kai lan eller 1 broccolistånd
1 dl ostronsås
2 msk svart bönsås
1 msk sesamolja
3 msk strösocker
3 msk risvinäger
3 vitlöksklyftor
1 msk ingefära
neutral rapsolja till stekning
1 msk rostade sesamfrön

1. Skär kycklingen i munsstora tärningar. Skär kai lan så att bladen är separerade. Om du använder broccoli, bryt broccolibuketterna och dela i mindre bitar. Spara gärna stammen till någon annan god rätt.
2. Blanda samman ostronsås, svart bönsås, sesamolja, strösocker och risvinäger.
3. Skala och finhacka vitlök och ingefära. Stek dem sedan tillsammans med kyckling hastigt i olja. När kycklingen har fått färg, tillsätt kai lan eller broccoli och låt fräsa i några minuter.
4. Häll över såsen och vänd runt. Strö över sesamfrön och servera genast med nykokt jasminris eller neutralt ris.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Amen, shit vad gott!!! Hittade detta receptet idag. Bästa på väldigt länge!!! Tack. Detta kommer jag att göra många ggr.
    Hälsningar Linda

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...