tisdag 27 februari 2018

Spicy chicken med grön curry, kokosmjölk och tat soi

Det är en ny vecka med Linas matkasse. Det är så bra att man nu kan se kommande menyer för jag vill alltid veta innan jag beställer att det är mat som lockar mig.
Först ut denna vecka är det en god kycklingcurry. Enkel och smidig med mycket smak.
Till det fräst tat soi men det är inte så lätt att hitta i vanliga livsmedelsbutiker så stekt pak choi går också bra som tillbehör.
En rätt jag kommer göra flera gånger för enkelheten och smakens skull. Så gott med sugarsnaps i.
Och man kan byta ut kyckling mot olika grönsaker som röd paprika, zucchini, champinjoner osv så blir rätten vegetarisk :)
 


Spicy chicken med grön curry, kokosmjölk och tat soi
2 port

Jasminris
2 vitlöksklyftor
1 bananschalottenlök
ca 300 g kyckling minutfilé
olja
2½ msk grön curry
250 ml kokosmjölk
1 tsk socker
1/4 tärning kycklingbuljong
½ ask sugarsnaps
1 kruka tat soi
salt

1. Koka 2 portioner jasminris enligt anvisning på förpackningen.
2. Finhacka vitlöksklyftor och klyfta ½ bananschalottenlök. Skär kycklingfilé i mindre bitar.
3. Hetta upp lite olja i en wok eller rymlig stekpanna. Fräs kycklingen 1-2 min. Tillsätt lök, vitlök och grön curry. Fräs i ytterligare 1 min.
4. Blanda ner kokosmjölk, socker och kycklingbuljong. Låt sjuda 2-3 min.
5. Halvera sugarsnaps och skiva ½ bananschalottenlök tunt. Dra grytan från värmen och blanda ner sugarsnaps och lök.
6. Hetta upp lite olja i en stekpanna. Stek tat soi hastigt, ca ½ min. Krydda med lite salt.
7. Servera grön currygryta med tat soi och nykokt jasminris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...