onsdag 17 januari 2018

Kyckling med marockansk chermoula

I förra veckan gick en repris på Leilas supermat på tv. Jag hade sett avsnittet tidigare men nu blev jag påmind om denna rätt som jag blev nyfiken på. Så nu fick jag lust att laga den. Känns fräscht när det är grönsaker som tillbehör och kycklingen har så god smak även om jag inte hade marinerat den någon längre tid innan jag tillaga den.
Tomaterna blir fantastiskt saftiga. Vill man så kan man såklart ha annat tillbehör till om man inte bara vill ha grönsaker.
Så smidigt när man bara lägger allt på en plåt och sen sköter det sig självt i ugnen och allt är klart samtidigt.
En rätt som kommer göras fler gånger men då tillsätter jag mer grönsaker som paprika och aubergine.



Kyckling med marockansk chermoula
4 port

4-6 kycklingbröst, filéer
1 medelstor zucchini, skivad
ca 500 g små tomater, gärna på kvist
salt och peppar
olivolja
färsk oregano

Chermoula
2 msk milt paprikapulver
2 msk spiskummin
1 msk flingsalt
0,5 g saffran
1 krm muskot
några varv med färskmald svartpeppar
4 klyftor vitlök, finrivna
0,5 färsk röd chili
1 kruka koriander
1 kruka persilja
1,5 dl ollivolja
2 msk vitvinsvinäger
1 ekologisk citron, rivet citronskal

1. Sätt ugnen på 200 grader varmluft.
2. Blanda alla kryddorna till chermoulan i en bunke och tillsätt finhackad chili, fint riven vitlök, vinäger, olivolja, citronskal och finhackad koriander och persilja.
3. Marinera kycklingbrösten och lägg dem på en ugnsplåt.
4. Skiva zucchinin och lägg den på plåten. Lägg de hela kvisttomaterna på ranka (med kvisten) på plåten. Ringla över lite olivolja och oregano.
5. Ugnsrosta kycklingen i cirka 20 minuter (beroende på storleken på filéerna).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...