söndag 13 augusti 2017

Blåbärspaj med knäcktäcke

Igår gjorde jag en blåbärspaj. Jag brukar göra smulpaj men nu gjorde jag med ett knäckigt täcke. Så gott! Segt och gott med den söta kolan mot blåbären.
Så enkelt att göra men lätt att smeten går rakt in i munnen istället haha :)
Servera gärna ljummen med glass eller vaniljsås.

                                   


                                  

Blåbärspaj med knäcktäcke

Blåbär
2 dl havregryn
2 dl socker
1 3/4 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
125 g smör
½ dl vispgrädde
½ dl ljus sirap

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
3. Smält smöret i en kastrull med grädde och sirap. Blanda ner de torra ingredienserna.
4. Häll önskad mängd blåbär i en pajform. Bred sedan på smeten.
5. Grädda pajen mitt i ugnen ca 40 min eller tills den har fått fin färg.

Servera gärna ljummen med vaniljglass, vaniljsås eller grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...