onsdag 14 juni 2017

Fransk potatissallad

På nationaldagen bjöd jag in till lite firande hemma. Det blev buffé med lite smått och gott :)
Denna gång gjorde jag en potatissallad som en av rätterna. Jag gillar såna här sallader och har svårare för de krämiga sorterna.
Potatissallad är enkelt att göra med rätt få ingredienser. Denna är med färska örter och kapris.
Det var första gången jag gjorde denna sort och den blev en favorit så den kommer jag göra flera gånger nu under sommaren. Ni hittar receptet nedan.
                                         

Fransk potatissallad
4 port

800 g potatis
3 schalottenlökar
½ dl hackad dill och persilja
1½ msk kapris

Sås:
1 msk vinäger
2 tsk fransk senap
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm socker
3 msk raps- eller olivolja
1 msk vatten

1. Skala och koka potatisen i saltat vatten.
2. Skala, hacka eller skiva löken.
3. Sås: blanda alla ingredienser till såsen.
4. Skiva den varma potatisen och lägg den i en skål, varvad med schalottenlök och kryddgrönt.
5. Häll över såsen och lyft potatisen så att alla skivor blir fuktade av såsen. Låt salladen stå ca 1 timma och ta smak.
6. Till servering: Strö över kapris och servera potatissalladen till rökt kött, grillad korv eller kall skivad rostbiff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...