tisdag 28 mars 2017

Proteinbröd med nötter och bär

I helgen bakade jag detta bröd. Ett riktigt maffigt bröd gjort på nästan bara nötter och bär. Inget mjöl eller tillsatt socker. Utan ett hälsosamt bröd. Bra fetter och energikällor.
Jag tycker bröd är så gott och då vill jag hitta bra alternativ som jag kan äta med gott samvete och det kan jag med det här. Och det är också jättegott! Man får sötma från dadlar, blåbär och tranbär. Nackdelen är att det är ett rätt dyrt bröd med alla ingredienser men det är det värt.
Så skiva gärna upp limpan i skivor och frys in och ta fram när du vill ha.

                                     

Proteinbröd med nötter och bär
1 limpa

100 g cashewnötter
100 g krossade chiafrön
100 g torkade blåbär
100 g nötmix t ex hasselnötter, mandlar, valnötter, paranötter
50 g tranbär
50-70 g dadlar
50 g solroskärnor
50 g pistagenötter
50 g chia frön
6 ägg
120 g smält kokosolja eller rapsolja
salt

Sätt ugnen på 150 grader. Lägg ner alla nötter i en mortel/skål och krossa det (eller hacka de större nötterna i mindre bitar). Tillsätt resten av ingredienserna. Blanda i ägg, kokosolja och tillsätt salt efter ditt tycke. Blanda ihop allting ordentligt.

Klä en brödform med bakplåtspapper, häll i smeten och toppa med valfri garnering. T ex. chiafrön, sesamfrön eller solroskärnor.

När det var ca 10 minuter kvar så öppnade jag ugnen och tog ut brödet och penslade med olivolja ovanpå och strödde på flingsalt och ställde sedan in brödet i ugnen igen de sista 10 minuterna.
Grädda totalt i ugnen i ca 50-60 minuter. Låt svalna på galler innan du skär i brödet.

1 kommentar:

  1. Låter jättegott! Kan man byta ut chiafröna mot något annat, jag får lite ont i magen av de...

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...