lördag 25 mars 2017

Lakritsvåfflor med hallongrädde


Att det är våffeldagen idag har man inte kunnat missa. I mitt instagramflöde så har det i nästan varje bild varit en våffla och ingen är den andra lik. Det är salta och söta våfflor om vartannat.
Så även hos mig har det självklart gjorts våffla idag men jag gjorde lakritsvåffla med hallongrädde till. Men det var väldigt svag hint om lakrits så inget som alls tar över.
Roligt att testa något nytt och jag tyckte det var väldigt gott och så med hallon som gifter sig perfekt till lakrits.


Lakritsvåfflor med hallongrädde
4 port

Våfflor:
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 dl mjölk
100 g smör
½ tsk salt
1 msk socker
2 msk lakritspulver

Topping:
3 dl hallon
2 dl vispgrädde

1. Smält smöret och låt det svalna lite. Blanda vetemjöl, bakpulver, socker, lakritspulver och salt i en skål.
2. Vispa ner hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Vispa därefter ner resten av mjölken och det smälta smöret.
3. Hetta upp ett våffeljärn. Innan man gräddar första våfflan så penslar man laggen med smör.
4. Häll på 0,75-1 dl smet så att smeten nästan täcker hela laggen. Grädda våfflorna guldbruna. Det brukar ta 1-2 minuter.
5. Vispa smeten mellan varje våffla eftersom mjölet sjunker till botten. Servera med vispad grädde blandat med hallon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...