söndag 19 februari 2017

Zucchini- och halloumibiffar

På fredagar vill jag ha mat som går fort att göra då man är trött efter veckan och har inte större lust att stå i köket en längre tid då.
Jag hitta ett recept på zucchini- och fetaostbiffar som lät goda men jag bytte ut fetaosten mot halloumi som jag hade hemma. Det blev mycket gott men blev lite för smaklöst då varken zucchini eller halloumi smakar speciellt mycket. Så jag skulle rekommendera att ha i en röd hackad chili i denna. Det tror jag blir jättegott. Till biffarna hade jag en vitlöksyoghurt till. Gott och enkel fredagsmys.

                                   

Zucchini- och halloumibiffar
6 st

350 g zucchini
3 salladslökar
150 g halloumi (eller fetaost)
1 dl vetemjöl
3 ägg
½ dl finskuren dill
½ tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar
neutral olja till stekning

1. Riv zucchinin grovt. Lägg rivet i ett durkslag och krama ut vätskan. Ansa och finhacka salladslöken. Riv halloumin (eller smula fetaosten).
2. Vispa ihop mjöl och ägg. Tillsätt zucchini, lök, halloumi (fetaost), dill, salt och peppar. Rör ihop till en jämn smet.
3. Stek biffarna i rikligt med olja ca 2 minuter per sida, eller tills biffarna fått fin färg. Låt rinna av på hushållspapper.
Servera gärna med vitlöksyoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...