måndag 27 februari 2017

Potatis- & purjolökssoppa

 
Vad konstigt att man ibland blir så sugen på saker som man aldrig nästan brukar äta. Som potatis- & purjolökssoppa. Jag har aldrig lagat det men helt plötsligt kan jag bli sugen på det bara så där. Så jag tillagade det och det var riktigt gott. Men jag vill inte ha en för mixad soppa utan jag vill ha potatisbitar kvar i soppan.
Sedan hade jag lite surdegsbröd hemma som jag skar och stekte i olja och flingsalt och toppade soppan med så man fick lite tuggmotstånd. Riktigt gott!
 
 
Potatis- och purjolökssoppa
2 port

4 medelstora potatisar
1 liten purjolök, finhackad
3-4 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 - 1½ dl grädde
salt och peppar

Skala och skär potatisen i mindre bitar och finhacka löken. Hetta upp en kastrull med smör och fräs löken mjuk. Tillsätt potatis, buljongtärning och sedan vatten och låt det småkoka.
Grovmixa med stavmixer så du ändå har lite bitar kvar. Tillsätt grädde och låt det sjuda en stund. Smaka av med salt och peppar. Häll upp i skålar och servera gärna nystekta krutonger till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...