söndag 15 januari 2017

Brownie cheesecake swirl

I veckan var det min tur att bjuda på fika på jobbet. Jag fick Roy Fares senaste bok i julklapp (av mig själv och signerad ;)) Där såg jag denna Brownie cheesecake swirl som jag ville göra. Det är perfekt när man ska baka en vardagskväll och kanske inte har massa tid att stå och baka. Denna gick fort att göra. Så jag bjöd på denna och macarons som jag hade bakat tidigare på helgen.
Jag tror denna brownie är den godaste jag har ätit. Så fantastisk chokladig och cheesecaken som är iblandad bröt av perfekt mot chokladen. Så den här var första men absolut inte sista gången jag bakade. Och den är väääldigt mäktig så man behöver inte skära så stora rutor.
                                

                                 

Brownie cheesecake swirl
ca 20 bitar

Cheesecakesmet:
300 g färskost (cream cheese)
45 g strösocker (½ dl)
55 g ägg (1)

Brownie:
180 g mörk choklad, 55-70%
180 g smör
90 g vetemjöl (1½ dl)
40 g kakao (1 dl)
5 g bakpulver (1 tsk)
5 g salt (1½ krm)
165 g ägg (3)
260 g strösocker (2, 3/4 dl)

Cheesecakesmet: Blanda färskost och socker lite lätt i en bunke. Tillsätt ägget och rör ihop till en slät smet. Ställ åt sidan så länge.
Brownie: Sätt ugnen på 160 grader, varmluftsfunktion. Smöra och mjöla kanterna på en bakform, cirka 20*30 cm, och täck bottnen med bakplåtspapper.
Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Smält smöret i en kastrull, häll det över chokladen och rör om tills chokladen har smält.
Sikta ner mjöl, kakao, bakpulver och salt i en skål. Vispa ihop ägg och socker lite lätt i en bunke. Blanda ner chokladen och de torra ingredienserna och blanda till en jämn smet.
Bred ut smeten jämt i formen, klicka ut cheesecakesmeten och marmorera sedan med hjälp av till exempel toppen på handtaget på en slickepott.
Grädda mitt i ugnen i cirka 30 minuter och låt sedan svalna helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...