söndag 14 augusti 2016

Sambalkyckling med sotad paprika

För ett par veckor sen köpte jag Jennie Walldéns kokbok "Asiatiska smaker" och det var så mycket som lät så gott så det nästan vattnades i munnen när jag läste recepten.
Jag har tidigare gjort sidfläsk med svart bönsås och kyckling med cashewnötter av Jennie och den senare är en favorit.
Så därför förstod jag att resten av hennes recept är minst lika goda. Så jag har redan sett ut några recept att göra inom närmaste tiden. Så först ut är denna kyckling med sotad paprika och salladslök. Väldigt lätt och snabb att göra. Och det var fantastiskt gott! Kunde knappt sluta äta. Det lite kryddstarka kycklingen mot söt paprika. Det här kommer göras många gånger framöver!

                                

Sambalkyckling, sotad paprika och salladslök
4 port

600 g kycklinglårfilé
2 paprikor, i munsbitar, gärna olika färger
4 salladslökar, i 3 cm bitar
2 vitlöksklyftor, skalade och skivade
1 msk rapsolja till stekning
½ msk sesamolja
½ msk risvinäger
½ msk ljus soja
1 msk rostade vita sesamfrön

Snabbmarinad:
3 msk ljus soja
1 msk sambal oelek (eller mer om du vill ha ännu mer sting)
1 msk flytande honung
1 vitlöksklyfta, skalad och riven

1. Blanda alla ingredienser till marinaden. Lägg ner kycklingen och låt marinera i 20 minuter.
2. Hetta upp en stekpanna på hög värme tills den ryker. Stek paprikan i rapsolja tills den är lite sotad. Tillsätt salladslök och vitlök och låt fräsa med i någon minut. Häll på sesamolja, risvinäger och soja, rör om. Strössla över sesamfröna.
3. Grilla eller stek kycklingen tills innertemperaturen är 70 grader. Servera genast med sotad paprika och nykokt ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...