måndag 22 augusti 2016

Äppelgalette

Fick med mig äpplen hem från landet och då måste man bara göra paj. I detta fall gjorde jag min första galette som jag har velat göra ett tag. Galette är ett franskt ord som används för en rad olika platta och runda kakor men även för matiga bovete-crêpes. Men kan också som i det här fallet vara en paj gjord på smördeg. Man använder ingen form utan kavlar ut degen som en rundel på bakplåtspapper och fyller sedan med äpplen eller andra frukter och bär. Sedan viker man upp degkanten en bit över frukten.
Den här galetten är från tidningen Hembakat. Äpplena har fått stekas innan med smör, sirap och kanel. Bara det är ju så gott och kan ätas med glass eller grädde.
Galetten blev sååå god! En ny favorit och när den har svalnat så kan man skära en bit och gå och äta i handen, farligt! :) Mums!

                                    

                                    

Äppelgalette
ca 6 bitar

Pajdeg125 g smör, kylskåpskallt
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1 nypa salt
1 msk vatten, kallt
1 litet ägg

Fyllning
3 äpplen
20 g smör
1 dl ljus sirap
2 tsk mald kanel


Garnering
50 g hasselnötter, rostade & grovhackade
1 ägg
½ msk råsocker 


1. Skär smöret i kuber och nyp ihop det med vetemjöl, strösocker och salt till en smulig massa. Tillsätt vattnet och till sist ägget. Bearbeta tills du får en smidig deg. Linda in degen i plastfolie och låt den vila i kylen i ca 40 min.
2. Sätt ugnen på 200 grader.
3. Fyllning: Kärna ur äpplena men låt skalet sitta kvar. Dela äpplena på mitten och skär jämna fina skivor.
4. Smält smöret i en stekpanna med sirap och kanel. Lägg äppelskivorna i stekpannan och låt dem puttra i sirapsblandningen i ca 3 min. Dra stekpannan från värmen och låt äpplena ligga kvar och svalna tills det är dags att montera pajen.
5. Pudra pajdegen med vetemjöl och kavla ut den till en rundel, ca 30 cm i diameter. Lägg degen på en plåt med bakplåtspapper.
6. Lägg äppelbitarna i mitten på pajskalet i ett fint mönster. Strö över nötterna.
7. Jämna till pajdegen med en kniv, ca 5 cm ifrån äppelbitarna, så att det blir en jämn fin kant runtom. Vik in pajkanten en bit över äpplena. Pensla den uppvikta kanten med uppvispat ägg och strö över råsocker.
8. Grädda äppelpajen mitt i ugnen i ca 25 min. Låt den svalna något och servera den med vaniljsås eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...