söndag 28 augusti 2016

Äppelkaka med mandelmassa och kanel

Ja nu är det verkligen äpplenas tid. Jag får äpplen av mina föräldrar så jag "måste" göra lite gott med dem :) Den här gången blev det en äppelkaka med mandelmassa och kanel. Ett recept som stod på Aftonbladet och nämnd som "världens godaste äppelkaka" och det var nåt nytt och jag hade allt hemma förutom hasselnötter men det var mycket gott ändå. Mandelmassa gör väldigt mycket i såna här kakor. Den var enkel att göra och hamnar nog på min topp 5 lista på äppelkakor/pajer än så länge (men inte världens godaste hos mig;)). Så jag kommer göra den här fler gånger.
Så gillar ni mandelmassa och kanel så kan jag nog gissa på att det här är kakan för er :)
                                

Äppelkaka med mandelmassa och kanel

150 g smör
1 ½ dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk
150 g mandelmassa
3-4 äpplen
Kanel
Hasselnötter
Pärlsocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull. Blanda sedan med sockret och låt svalna.
Rör i mjöl, bakpulver och mjölk. Grovriv mandelmassan och blanda ner i smeten.
Smöra formen och häll sedan i smet. Skiva äpplen och tryck ner i smeten. Ös på med kanel, hackade hasselnötter och pärlsocker.
Grädda i ca 30 minuter.
Servera med vaniljsås eller glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...