söndag 22 november 2015

Choklad & kolacookie

Jag är ju nästan alltid sugen på att baka men på sistonde har jag inte vetat vad jag vill baka och då slutar det tyvärr med att jag inte gör nåt alls. Men sen såg jag detta recept på Bakverk & Fikastunders blogg och det var något som såg snabbt ut och jag hade det mesta hemma. Så jag testade och de blev väldigt väldigt goda. Men jag testade att ta flingsalt på hälften av kakorna och då blev de ännu godare. Det var pricken över i:et med salt på. Fantastiskt!

                                   

                                   

Choklad & kolacookie
12 st

100 g mjukt smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2,5 msk kakao
2 dl mjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
ca 1/4 burk karamelliserad mjölk (dulche de leche)
Tips: ha gärna lite flingsalt på så framhävs smakerna mer

Vispa smör, socker och sirap krämigt. Rör ner kakao, mjöl, bikarbonat och vaniljsocker. Tryck ihop degen med handen. Dela i 12 bitar. Rulla 12 bollar och placera på en plåt med bakpapper, tryck till dem en aning och forma små "skålar" i mitten av varje kaka. Lägg en klick kola i varje hål. Grädda i ca 15 minuter i 175 grader varmluft. Har kakorna flytit in i varandra skär försiktigt med en kniv när de är varma. Låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...