onsdag 18 mars 2015

Tacopaj

Kanske en tacopaj till fredagsmyset? Tacos och fredagar är ju en vanlig kombination hos det svenska folket. Den här tacopajen har jag gjort många många gånger men nu var det nog 4-5 år sen sist. Så nu var det dags igen. Lika god som jag minns den. Enkel att göra och tacosmakerna sitter där.
Kul med lite variation. Jag älskar fefferoni så det är en av höjdpunkterna med pajen :)
Dock förgräddar jag inte pajdegen som det står i receptet men det går så bra ändå.

                                     

                                     

Tacopaj

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g smör
4 msk vatten

Fyllning:
500 g köttfärs
1 påse taco kryddmix

Grönsaksfyllning:
4 tomater
1 gul lök
4 fefferoni
1 burk crème fraiche
Lite tacosås
Salt och peppar
2 dl riven ost

Blanda mjöl, matfett och vatten till en smidig deg. Tryck ut den i en pajform, ca 24 cm i diameter. Förgrädda pajskalet i 200 grader i 15 minuter.
Bryn köttfärsen i lite matfett och tillsätt tacokryddan. Låt småfräsa ca 5 minuter.
Skär tomater och lök i mindre bitar. Dela fefferoni i små bitar. Blanda tomater, lök, fefferoni, crème fraiche och tacosås i en bunke. Smaka av med salt och peppar.
Fyll pajskalet med köttfärsen. Häll sedan över grönsaksröran. Strö riven ost över. Grädda i 200 grader i ca 30 minuter eller tills osten smält och fått fin färg. Servera pajen med en grönsallad och ev nachochips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...