söndag 15 mars 2015

Indisk potatiscurry

Gillar ni indisk mat? Jag tycker det är riktigt gott men blir inte så ofta jag gör det. Men nu blev det en indisk curry som är vegetarisk. Jag hade lite problem över att hitta bockhornsklöverfrön som jag inte hittade någonstans men till slut hitta jag malen bockhornsklöver så det köpte jag. Men hittar man det inte så går det såklart bra att utesluta det i rätten. Jag tror faktiskt inte jag skulle märka nån skillnad om jag ska vara ärlig.
Men curryn blev riktigt kryddig och god. Den är väldigt mäktig med potatis, ris och linser.
Så gillar ni vegetariskt, indiskt och smakrikt så tycker jag absolut ni ska göra denna. Det var inte sista gången jag gör den.
                                    

Indisk potatiscurry
4 port

125 g gula linser (jag tog röda)
3 msk olja
½ tsk senapsfrö
½ tsk bockhornsklöverfrö
1 tsk riven färsk ingefära
1 tsk pressad vitlök
1 tsk chilipulver
1½ tsk mald koriander
½ tsk mald gurkmeja
4 tomater, skalade och hackade
6 dl vatten
1 tsk salt
750 g mjölig potatis, skuren i 2 cm stora bitar
havssalt och nymald svartpeppar

Till servering
2 msk hackad färsk koriander
½ tsk garam Masala
basmatiris

Skölj linserna väl i flera omgångar vatten. Värm oljan i en stor kastrull på svag värme. Lägg ner senapsfrö och bockhornsklöverfrö. När det börjar knäppa rör du ner ingefära och vitlök och fräser i 30 sekunder.
Tillsätt chilipulver, mald koriander samt gurkmeja och fräs under omrörning i ytterligare 30 sekunder. Tillsätt tomater och linser, häll på 6 dl vatten, tillsätt salt och koka upp. Sänk värmen, lägg på lock och sjud i 20-30 minuter eller tills linserna är nätt och jämt mjuka.
Tillsätt potatisen och sjud på svag värme i 10-15 minuter eller tills den är genomkokt. Salta och peppra.

Strö över hackad koriander och garam Masala före servering. Basmatiris passar bra till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...