torsdag 5 mars 2015

Pizza med kronärtskocka och timjanstekta grönsaker

Sista rätten med Linas Matkasse. Och det var nog den godaste rätten av dem alla och då har alla rätterna varit goda. Den kändes fräsch för att vara en pizza och den var så enkel att göra. Perfekt för en fredagsmys :)
Pizzabottnarna var en nyhet för mig. Det var runda färdiga bottnar från Fontana. Jag gilla dem och ska se om jag hittar dem i affären nästa gång.
Absolut en pizza jag kommer göra flera gånger. Kul med lite nytt.
                                  

Pizza med kronärtskocka och timjanstekta grönsaker och chèvre
2 port

2 vitlöksklyftor
½ aubergine
1 rödlök
1 gul paprika
olja
1½ tsk torkad timjan
½ tsk salt
1 burk kronärtskockskräm
2 pizzabottnar
1 bit chèvre
1 ask salladsmix

1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Finhacka vitlöksklyftorna. Tärna auberginen. Klyfta löken och skär paprikan i mindre bitar.
3. Fräs allt i lite olja (gärna olivolja) i en stekpanna. Krydda med timjan och salt. Fräs i 2-3 min.
4. Bred kronärtskockskrämen på pizzabottnarna. Fördela stekta grönsaker på pizzorna.
5. Gratinera i övre delen av ugnen 5 min. Smula över chèvre och gratinera ytterligare 2 min.
6. Servera nygräddad kronärtskockspizza med salladsmix.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...