tisdag 23 september 2014

Kyckling med massamancurrygryta

Hej i kylan. Brrr, vad kallt det är ute nu. Skönt att kura ihop sig inne.
Förra veckan var jag på bio och såg "100 steg från Bombay till Paris". En riktig feelgood-film med mycket matlagning och kärlek. En film man blir varm av.
Så efter ha sett filmen så blev jag sugen på indisk mat. Inte så ofta jag gör men vet inte varför. Men i helgen gjorde jag alltså hel kyckling med massamancurrygryta till. Jag var lite osäker medan jag stod och smaka av grytan ifall den var nåt för mig eftersom det är kokosmjölk, kardemumma och nejlikor i så tänkte jag om den kanske blir för söt och inte känns som nåt man vill ha så mycket av men den var jättegod! Det är väl vi svenskar som inte är vana vid smakerna :)
Hel kyckling tycker jag är jättegott och enkelt. Men använde mig av chiliflakes och flingsalt istället för färdigkryddat flingsalt.
Marinaden till kycklingen var supergod så den kommer jag använda vid fler tillfällen.

                                             

                                            

Kyckling med massamancurrygryta

1 hel kyckling
1 msk flingsalt chili
1 dl flytande honung
3 msk kinesisk soja
2 tsk mald ingefära
1 tsk grovmalen svartpeppar

Massamancurrygryta:

500 g potatis
4 morötter
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk riven färsk ingefära
2 msk olja
1 krm malda nejlikor
½ tsk mald kardemumma
1 msk råsocker
1 msk fisksås
2 burkar massamun grytbas (á 400 ml)
400 ml kokosmjölk
flingsalt
nymalen svartpeppar
1 lime
150 g sockerärtor

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Gnid in kycklingen med saltet och lägg den i en ugnssäker form. Blanda honung, soja, ingefära och svartpeppar.
3. Stek kycklingen mitt i ugnen 1½ - 2 timmar eller tills innertemperaturen är 82 grader i lårvecket. Pensla kycklingen då och då under stekningen med sojablandningen.
4. Gryta: Skala potatis, morötter, lök, vitlök och ingefära. Skär potatis och morötter i tärningar, ca 2*2 cm. Hacka lök och vitlök. Riv ingefäran.
5. Fräs morötter, lök och vitlök i oljan tillsammans med nejlikor och kardemumma. Tillsätt potatis, ingefära, råsocker, fisksås, grytbas och kokosmjölk. Koka sakta 15-20 minuter eller tills potatisen är mjuk. Smaksätt med salt, peppar och pressad limesaft. Tillsätt sockerärtorna och koka upp.
6. Servera kycklingen med massamangrytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...