tisdag 11 oktober 2011

Rocky Road Cheesecake

Det var länge sen jag skrev. Har en liten bloggtorka på matfronten. Det blir så ibland tyvärr :(
Men hoppas jag kan pigga upp med lite gotti gott gott :)
Har gjort en Rocky Road Cheesecake. Mycket god och väääldigt mäktig. Och ändå skar jag ner på cream cheesen med 200 g mot vad som stod i receptet och gjorde om andra mått så det passa plus att jag la till lite extra gott som dumlekola också :). Så jag ger min variant på receptet.


Mycket gott ska ner i denna cheesecake :)


Men jag rekommenderar er att spara marshmallowsen för de smälter i värmen och man märker dem inte i kakan :( så antingen dekorerar man med dem efteråt eller så kan man nog använda marshmallowfluff och dekorera kakan med. Ska testa det nästa gång.

Rocky Road Cheesecake

Botten:
375 g Ballerina Choko kex
½ dl flytande margarin

Fyllning:
600 g cream cheese
2½ dl gräddfil
1½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 ägg
1 dl vispgrädde
125 g mörk choklad
250 g valnötnskärnor, rostade och hackade
250 g marshmallows (OBS! de smälter i ugnen så ni vet, dekorera med dem hellre så märker ni av dem)
1 påse dumlekolor

Värm ugnen till 175 grader (varmluft). Kör kexen i en matberedare till fina smulor. Tillsätt flytande margarin och mixa till en massa. Tryck ut massan i en springform, 23 cm i diameter.
Ställ formen i frysen medan du gör fyllningen.

Rosta och hacka valnötskärnorna. Dela marshmallowsen i mindre bitar (om ni väljer att ha i dem). Dela dumlekolorna i mindre bitar.

Blanda cream cheese, gräddfil och socker smidigt och poröst med elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget och blanda efter varje ägg. Tillsätt grädden.
Smält chokladen i vattenbad och låt svalna lite. Rör sedan ner chokladen i smeten.
Vänd ner valnötter, marshmallows och dumlekolor.
Häll fyllningen över den frysta chokladbotnen och grädda i 55-65 min, eller till ovansidan är svagt brun och mitten lätt dallrig. Låt cheesecaken svalna i rumstemperatur 2 tim. Täck över med plastfolie och låt kakan stå kallt i kylskåp minst 6 tim, gärna över natten, innan den ska serveras.

2 kommentarer:

  1. Hej, hej!

    Du har fått en award hos mig :-). Kolla in Bokstunder så ser du.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh tack snälla du! Vad gulligt av dig :)Kram

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...