tisdag 11 oktober 2011

Rocky Road Cheesecake

Det var länge sen jag skrev. Har en liten bloggtorka på matfronten. Det blir så ibland tyvärr :(
Men hoppas jag kan pigga upp med lite gotti gott gott :)
Har gjort en Rocky Road Cheesecake. Mycket god och väääldigt mäktig. Och ändå skar jag ner på cream cheesen med 200 g mot vad som stod i receptet och gjorde om andra mått så det passa plus att jag la till lite extra gott som dumlekola också :). Så jag ger min variant på receptet.


Mycket gott ska ner i denna cheesecake :)


Men jag rekommenderar er att spara marshmallowsen för de smälter i värmen och man märker dem inte i kakan :( så antingen dekorerar man med dem efteråt eller så kan man nog använda marshmallowfluff och dekorera kakan med. Ska testa det nästa gång.

Rocky Road Cheesecake

Botten:
375 g Ballerina Choko kex
½ dl flytande margarin

Fyllning:
600 g cream cheese
2½ dl gräddfil
1½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 ägg
1 dl vispgrädde
125 g mörk choklad
250 g valnötnskärnor, rostade och hackade
250 g marshmallows (OBS! de smälter i ugnen så ni vet, dekorera med dem hellre så märker ni av dem)
1 påse dumlekolor

Värm ugnen till 175 grader (varmluft). Kör kexen i en matberedare till fina smulor. Tillsätt flytande margarin och mixa till en massa. Tryck ut massan i en springform, 23 cm i diameter.
Ställ formen i frysen medan du gör fyllningen.

Rosta och hacka valnötskärnorna. Dela marshmallowsen i mindre bitar (om ni väljer att ha i dem). Dela dumlekolorna i mindre bitar.

Blanda cream cheese, gräddfil och socker smidigt och poröst med elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget och blanda efter varje ägg. Tillsätt grädden.
Smält chokladen i vattenbad och låt svalna lite. Rör sedan ner chokladen i smeten.
Vänd ner valnötter, marshmallows och dumlekolor.
Häll fyllningen över den frysta chokladbotnen och grädda i 55-65 min, eller till ovansidan är svagt brun och mitten lätt dallrig. Låt cheesecaken svalna i rumstemperatur 2 tim. Täck över med plastfolie och låt kakan stå kallt i kylskåp minst 6 tim, gärna över natten, innan den ska serveras.

2 kommentarer:

  1. Hej, hej!

    Du har fått en award hos mig :-). Kolla in Bokstunder så ser du.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh tack snälla du! Vad gulligt av dig :)Kram

    SvaraRadera

Banankaka med kaffe, choklad och nutella

Hade ett par övermogna bananer hemma och kom genast och tänka på banankaka. Det var länge sen jag gjorde och det bästa är ljummen banankaka ...