måndag 15 augusti 2011

Kyckling Korma

Jag följer slaviskt Masterchef Australia. Det absoluta favoriten i matlagningstävlingar. Jag har följt både säsong 1 och nu säsong 2. För lite sen var tävlingen att återskapa kyckling korma. Åh, jag tycker det är såå gott. Så jag blev så sugen på det så jag har letat och letat efter ett bra recept. Men enligt domarna i tävlingen så innhåller korma inte så många kryddor som man kan tro utan bara runt 5 st. Men jag hittar inget recept med så få. Men efter ha sökt så hamnar jag på Matplatsens blogg där det finns ett korma-recept. Jag testar det i brist på annat. Det blev gott men inte det jag är ute efter och som jag har ätit så jag får fortsätta leta. Så har ni nåt bra recept på Korma? Om ni har ett så hoppas jag ni säger till. Jag kommer fortsätta testa mig fram. Men det receptet jag har testat nu kommer här (men utan bild tyvärr).

Kyckling Korma
6-8 port

1 kg kycklingfiléer
2 lökar
6 klyftor vitlök
2 dl mald mandel
1 dl riven färsk ingefära
1 kycklingbuljongtärning
1 dl matolja
1 tsk mald kanel
2 msk mald koriander
2 tsk gurkmeja
2 tsk mald spiskummin
2 tsk mald kardemumma
1 tsk cayennepeppar
1 dl sultanrussin
3 dl matlagningsyoghurt
1 dl grädde
2 dl kokosmjölk
3 msk citronsaft
3 msk socker
1 tsk salt

Skär kycklingen i bitar. Bryn dem runt om i stekpanna. Häll oljan i en kastrull/gryta och häll i alla torra kryddor och låt dem fräsa en stund.
Hacka löken smått. Riv ingefäran och pressa vitlöken. Tillsätt detta i grytan.
Mal mandeln smått och häll ner den. Tillsätt grädde, yoghurt och kokosmjölk. Smula ner buljongtärningen, tillsätt citronsaft och socker.
Lägg i kycklingbitarna och russinen. Låt koka minst 1 timma (på medelvärme) så köttet blir mört.
Smaka av med mer salt och socker, och späd med mer kokosmjölk, grädde eller vatten om det blir för tjockt.
Servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...