måndag 29 augusti 2011

Körsbärspaj med mandel och choklad

I lördags tillbringade jag min dag hos min syster och hennes familj. Vi var iväg på en stor årlig loppmarknad som vi besökte för första gången. Blev inte riktigt som vi hade tänkt oss! En borttappad systemkamera blev såld av misstag men kom sedan till rätta igen efter ett par timmar av oro. En förkortad historia men med lyckligt slut.
Tillbaka till syster igen och jag passa på att plocka körsbär som bara väntade på att bli plockade. Jag såg en härlig körsbärspaj framför mig att göra på söndagen.
Söndagen kom och jag kärna ur körsbären.

Leta runt vad som kan passa med körsbär och hitta både mandelmassa och choklad i mitt kök. Vilken kombination! Kan ju inte bli fel.Blev riktigt riktigt gott. Men nästa gång tar jag nog lite mindre choklad så mandeln får framträda lite mer. Men det är bara att testa sig fram och jag är supernöjd med denna.

Körsbärspaj med mandel och choklad

Paj:
150 g smör
4 dl mjöl
½ dl socker
2 msk kallt vatten

Fyllning:

1 liter körsbär
½ dl socker
1 msk potatismjöl
så mycket mandelmassa man vill ha
så mycket mörk choklad man vill ha (men tänk på att mörk choklad lätt kan ta överhanden)

1. Knåda ihop degen och ställ kallt i 1 timma.
Kavla sedan ut degen och lägg i en pajform. Spara deg till galler.
2. Blanda körsbär med socker och potatismjöl.
3. Riv mandelmassan och hacka chokladen. Lägg sedan mandelmassan och chokladen i botten på pajen.
4. Lägg på körsbären.
5. Gör ett galler av resterande deg och lägg på pajen.
6. Grädda pajen i 225 grader i ca 20-25 minuter















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...