onsdag 8 december 2010

Kycklingrullar med tomater i balsamvinäger


Häromdagen när jag rensa bland högar med papper och recept så hitta jag detta recept som fick bli middagen den dagen. Och ett recept som får följa med till nya boendet för det här kommer göras flera gånger. Maten gjorde sig självt i ugnen. Det enda jag skulle ändra på till nästa gång är att steka kycklingen först så den får en fin stekyta än den gråa trista färgen när den tillagas i ugnen. Tänkte göra det först men kom på det sen när jag skulle in med dem i ugnen och då orkade jag inte. Men absolut inget måste. Det var mest för min egna syns skull. Men gott var det. Och dessa goda tomater som bara smakade så gott. Blir hungrig bara jag skriver om det. Perfekt bjudmat också.

Kycklingrullar med tomater i balsamvinäger
6 port

750 g körsbärstomater
4 vitlöksklyftor, skalade, skivade
1 dl olivolja
½ dl balsamvinäger
1 tsk svartpeppar
1 msk flingsalt
900 kycklingbröstfilé
250 g mozzarella, skivad
basilikablad

Lägg tomaterna och vitlök i en rymlig ugnsform.
Tillsätt olja, balsamvinäger, svartpeppar och salt. Låt stå i ugnen 10 minuter.
Dela kycklingfiléerna till två tunna filéer vardera. Salta och peppra filéerna, lägg på en skiva
mozzarella, basilikablad och rulla ihop. Lägg kycklingrullarna på tomaterna med skarven neråt. Salta och peppra. Låt stå i ugnen ytterligare 15 minuter eller tills köttsaften är klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...