onsdag 8 december 2010

Kladdkaka med lakrits och hallon


Beställde lite kokböcker genom min kollegas dotter som sålde jultidningar iår. Fastnade för boken "Fler kladdkakor" då jag älskar kladdkakor. Har första boken så nu har jag en drös med kladdkakerecept. Kladdkakor är så enkla att göra att det går snabbt att sno ihop en vardagkväll. Så det var det jag gjorde igår. Fastnade för lakritskladdkakan men istället för att ta vanlig mörk choklad så tog jag den med hallonsmak för hallon och lakrits gifter sig med varandra. Sen använde jag mig av lakritskolan "Kick" som tidigare hette Käck. Det stod i boken att om man tycker det är gott med lakrits så kan man ta 6 kolor och är man fullkomligt galen i lakrits så kan man ta 12 kolor. Hm, hur många skulle jag ta då? Jag tog 8 st och det blev väldigt gott och enligt mina kollegor så var det en bra dos. Och hallonchokladen gjorde det ännu bättre tyckte jag. Det var visst en av de bättre kladdkakorna jag har bjudit på fick jag höra så den hamna högt upp på listan. Den kommer att göras igen. Men nästa gång ska jag nog testa Kick med citronsmak. Kan nog bli väldigt gott det med eller vad tror ni?
Nä, nu ska ni få receptet :)

Lakritskladdkaka

200 g mörk choklad
200 g rumsvarmt smör
4 ägg
2 dl socker
2½ dl vetemjöl
1 krm salt
6-8 st kick eller liknande lakritskola

Smörj en rund bakform med löstagbar kant, cirka 22 cm i diameter. Smält smöret till kakan i en bunke i mikron eller i en kastrull på spisen.
Bryt chokladen i mindre bitar och smält försiktigt. Blanda till en jämn smet och låt svalna lite.
Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och rör ner chokladsmeten. Blanda mjöl och salt, rör ner i smeten och rör till en jämn massa. Hacka lakritskolorna ganska fint och rör ner dem i smeten. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i cirka 15 minuter. Låt svalna helt, kakan kan gärna stå i kylen under natten.
(Grädda kakan lite längre än angivet om du vill äta den samma dag, annars kommer den att vara väldigt kladdig.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...