tisdag 30 november 2010

Tagliatelle med kött- & valnötssås

Nu blir det mat igen och inte en massa bak :) Idag ska jag bjuda er på en riktigt god pastarätt. Att den går snabbt att göra är bara en fördel. Ursprungsreceptet är med oxfilé men det lyxade jag inte till med idag utan det blev vanlig biff jag strimlade istället. Men vill ni gotta er med det så byt ut det. Mycket goda smaker blev det med både färsk salvia och basilika och att ha valnötter i var mycket gott. Kan tänka mig att denna rätt är god med kyckling också. Måste testa det nån gång. Glöm sen inte att strö över rikligt med parmesan.

Tagliatelle med kött- & valnötssås
4 pers

400 tagliatelle
6-7 champinjoner, skivade
60 valnötter
1 kruka basilika
1 kruka salvia
2 dl crème fraiche
salt, peppar
2 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
200 oxfilé, strimlad (vanlig biff går bra)
2 msk smör
50 g parmesan, finriven

1. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.
2. Hacka valnötter, basilika och salvia. Blanda med crème fraiche. Salta och peppra.
Skala och finhacka lök och vitlök.
3. Hetta upp oljan i en panna och bryn champinjoner. Tag sedan upp champinjonerna. Bryn köttet och ta sedan upp det, salta och peppra. Bryn lök och vitlök i smöret. Tillsätt crème fraiche-blandningen och svampen och låt allt få ett uppkok.
4. Tillsätt köttet och låt såsen koka ca 5 min, salta och peppra om det behövs. Servera kött- & valnötssåsen med pastan och strö över färskriven parmesan.
Bon apetit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...