måndag 4 oktober 2010

Gös med bacon & parmesancrème

Jag är dålig på att äta fisk, eller snarare att tillaga fisk. Men det beror på att jag inte kan och jag känner mig osäker när jag ska tillaga det. Men idag hitta jag ett gott fiskrecept och jag tog mig till fiskdisken i affären och köpte färsk gös. Receptet jag hittade lät så gott så jag blev så sugen på fisk. Det var enkelt att göra maten och fisken tog bara några minuter i stekpannan och så var det klart. Och det var jättegott! Absolut en fisk jag kommer tillaga igen. Nu har jag tagit mig över tröskeln och ska våga tillaga färsk fisk i fortsättningen. Fisk är supergott om man får till det bra. Den här rätten kommer jag göra flera gånger. Mmm...
(men parmesancrème vet jag inte om det var, snarare parmesansås men det var väldigt gott ändå)

Stekt gös med bacon och parmesancrème
4 port

2 dl vitt vin
2 st schalottenlökar
2 dl crème fraiche
1 dl parmesanost, riven
1 paket bacon
700 g gösfilé, färdiga filéer
svartpeppar
salt
smör

Garnering:
1 knippa persilja
1 citron

Tillagning:
1. Finhacka schalottenlök, lägg i kastrull och tillsätt vitt vin. Låt vinet koka ihop tills bara ett par matskedar återstår. Tillsätt crème fraichen och riven parmesanost. Värm upp så att osten smälter, smaka av med salt och peppar, drag kastrullen från värmen och varmhåll.
2. Strimla bacon och knaperstek i panna. Häll upp det knaperstekta baconet på hushållspapper.
3. Skär gösfilén i portionsbitar. Tillsätt en matsked smör i stekpannan och stek gösen ett par minuter på varje sida. Salta och peppra.
4. Servera gösen med ostcreme och bacon, hackad persilja, citronklyfta och nykokt potatis.

1 kommentar:

  1. Hej Karro! Fick för en tid sen ett infall och köpte olika fisksorter av Fiskbilen (de har verkligen bra säljare ska du veta). Jag är inte särskilt bra på att laga fisk, jag lagar hellre kött. Nu letar jag med ljus och lykta efter ett recept på svärdfisk och helst med någon sås. Det finns hur många recept på att bara grilla den och typ en citronskiva till, men jag vill ha en sås. Tror du att ditt gösrecept med bacon parmesansås skulle funka med svärdfisk? Tar också tacksamt emot recept på scampi som förrätt, helst inte alltför krånligt. Hälsn fr Gunilla på jobbet (9119)

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...