tisdag 5 oktober 2010

Karibiska kotletter

Nu när hösten är här så vill man förlänga sommarkänslan. Vad passar inte bättre då än sommarkryddning på maten? Jag hitta ett lättlagat recept som verkade smarrigt. Då jag läste att köttet skulle marineras över natten så var det bara att planera om maten till dagen efter istället. Så igår lades köttet i marinaden och det var så skönt att bara kunna steka upp det och sen in i ugnen några minuter och så var det klart. Under en halvtimma tog maten idag. Strålande! Det som förvånade mig var att jag så tydligt kunde känna rom-smaken på köttet. Kanske för att jag tog lite extra mörk rom i marinaden, haha. Så jag blev positivt överraskad och köttet blev saftigt och gott så det här kommer göras flera gånger. (tyvärr ser inte bilden så rolig ut men bruna nyaner ser oftast inte goda ut och görs sig inte bra på bild)
Såsen på bilden är marinaden som jag har kokat ihop med lite vatten och maizena.

Kotletter med karibisk touch
4 port

1 apelsin, saft
2 msk mörk rom
1 lime
2 msk råsocker
1 msk riven ingefära
2 vitlöksklyftor
1 tsk salt
2 krm cayennepeppar
1 tsk torkad timjan
4 st fläskkotletter

Blanda ingredienserna till kryddblandningen. Marinera fläskkotletterna i kryddblandningen över natten.
Stek kotletterna i panna tills de har fått en fin stekyta. Låt dem gå färdigt i ugn, 200 grader i cirka 10 minuter.
Servera förslagsvis med ris och tomat- och mangosalsa.

2 kommentarer:

  1. Oj vad det låter gott med en sån där marinad! Jag har dock aldrig rom i skåpet... Vad skulle man kunna ersätta den med? Tror du att whisky skulle funka?
    -Jenni-

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte svara på vad man kan ersätta rom med, om man nu kan det. Men jag tror inte whisky är någon bra idé. Men jag skulle nog råda dig att fråga på systembolaget om det går att byta ut det mot nåt annat liknande. Nån konjak kanske?

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...