måndag 2 augusti 2010

Tortano


Just i denna stund står min tortano i ugnen. Fylld med getost, valnötter och honung. Det doftar fantastiskt. Tortano är ett italienskt fyllt bröd. Väldigt enkelt att göra och supergott. Jag brukar göra foccacia men idag lockade detta mer. Tortano kan du fylla med vad du vill. Detta recept kommer från Leilas senaste bok " One more slice" och där tipsar hon om olika fyllningar. Så detta bröd ska tas med till sommarstugan där vi ska mumsa på det i det här gråa trista vädret :)

Tortano grundrecept
1 bröd

15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
1 msk honung
1½ msk flingsalt
2½ dl durumvete
4 dl vetemjöl special

1. Smula jästen i en bunke och lös upp den i vatten, olivolja, honung och flingsalt.
2. Blanda i durumvete och tillsätt sedan vetemjöl lite i taget tills degen går ihop till en elastisk deg.
3. Jäs degen i bunken under bakduk, till dubbel storlek, i cirka 40 minuter.
4. Tryck ut degen till en rektangel cirka 1 cm tjock. Kavla inte, för då trycks luften ur degen.
5. Fyll brödet med valfri fyllning. (se fyllning med getost nedan)
6. Pensla kanten av degen med vatten och rulla ihop den till en rulle. Forma till en krans.
7. Sätt ugnen på 250 grader.
8. Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper, mjöla brödet och jäs under bakduk i cirka 30 minuter.
9. Ställ in plåten i mitten av ugnen och sänk värmen till 200 grader (jag tog 225 då receptet utgår från varmluftsugn och jag har inte det). Grädda brödet i cirka 35 minuter och låt det svalna på ett brödgaller.

Tortano med getost, honung och valnötter
1 bröd

1 sats tortano (se ovan)
200 g chèvreost
150 g valnötter
2 msk flytande honung

1. Gör tortano enl grundreceptet.
2. Bryt chèvreosten i bitar och hacka valnötterna grovt, varva ost och nötter över degen. Ringla över honungen.
3. Pensla kanten av degen med vatten och rulla ihop den till en rulle. Forma till en krans. Fortsätt sedan enl receptet ovan.

2 kommentarer:

  1. Låter gott men jag gillar inte valnötter. =(
    Vad kan man ha i annars?

    SvaraRadera
  2. Amy - förlåt för sent svar. Hasselnötter passar bra ihop med getost tycker jag. Annars finns det andra varianter man kan göra som t.ex. 200 g prosciutto, 1 kruka basilika och 200 g mozzarella. Jag gjorde det för en vecka sen och det blev jättegott.

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...