måndag 2 augusti 2010

Kyckling med kumquatsirap


Det blir inte så mycket lagad mat på semestern. Det är grillat som gäller mest eller nåt enkelt. Men igår gjorde jag en ny rätt som jag har haft i tanken ett tag. Man ska göra en sirap på kumquats (de här som ser ut som små apelsiner som man äter med skal). De finns inte i mina butiker i närheten så när jag väl var på Ica Maxi häromdagen så passa jag på att köpa dem.
Och det blev riktigt gott. Kommer absolut att göra det igen. Mycket smak och lite hetta.
Jag tog kycklingfilé istället för kycklinglårfilé som det stod i receptet.

Kycklinglårfilé med kumquatsirap
4 port

Kumquatsirap:
10 kumquater, skivade
2 vitlöksklyftor, skalade, skivade
3 cm ingefära, skalad, skivad
2 dl socker
1 tsk salt
2 dl vatten
2 msk vinäger
1 röd chili, skivad

Kycklingrubb:
1½ tsk salt
1 tsk kanel, malen
2 tsk spiskummin, malen
1 tsk koriander, malen
1 tsk fänkålsfrön, stötta eller bockhornsklöver, malen
1 tsk kryddnejlika, malen
½ tsk svartpeppar, malen
600 g kycklinglårfilé

Blanda ingredienserna till kumquatsirapen i en kastrull. Låt koka på ganska stark värme tills blandningen börjar tjockna och skummar ordentligt, cirka 10 minuter. Ta den från värmen. När den svalnat tjocknar den ytterligare.

Blanda kryddorna och lägg dem på ett fat. Gnugga kycklingen i kryddorna, runt hela filén.
Grilla kycklingen runt om på stark värme, sammanlagt cirka 15 minuter. Ringla kumquatsirapen över kycklingen. Servera gärna med en matvete-, couscous- eller bulgursallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...