onsdag 30 juni 2010

Chocolate swirl cheesecake


Jag hoppas ni har en underbar tid nu när det här ljuva vädret äntligen är här! Jag önskar jag kunde få njuta mer men snart så. Just nu känns det bara som att jag är hemma för att få mina timmars sömn innan det är dax att åka till jobbet igen. Tror inte jag har lagat mat på veckor, utan det blir nåt snabbt ute på stan. Därför blir bloggen lidande. Men nu jobbar jag bara nästa vecka också och sen är det semester. Då blir det andra bullar :) Då ska jag ta upp mitt bakande igen och självklart maten. Jag fick för ett par veckor sen Leilas senaste kokbok "One more slice" som jag har önskat mig. I den hitta jag så mycket gott och jag ville genast börja baka och smaka. Så jag fick min första chans till midsommar. Jag sa till min mamma att jag skulle baka nåt och ta med till sommarstugan. Sen satt jag och bläddra fram och tillbaka. Jag valde tillslut mellan två sorter och det var nära att jag gjorde båda men insåg sen att jag har lite ont om tid. Så valet föll på Chocolate swirl cheesecake. Och jag kan säga att det var inget dåligt val alls enligt mig. Mmm, va god den var. Bara smälte i munnen. Jag gillar cheesecake men jag vet många som har lite svårt för det då det är så mäktigt. Men den här var den godaste cheesecaken hitills. Den kommer bli gjord flera gånger om. Lite läckert med de olika lagerna men det blev lite klurigt i det sista lagret då lagret under gärna vill följa med när man försöker bre ut dem. Men det ska ju synas att det är hemmagjort eller hur? :)
Temperaturerna i receptet utgår från varmluftsugn men eftersom jag inte har det så har jag testat mig fram så jag skriver vad jag hade inom parantes. Sen är det olika från ugn till ugn.

Chocolate swirl cheesecake

Kexbotten:
400 g digestivekex
150 g smör

Fyllning:
600 g philadelphiaost
2½ dl kesella 10%
1½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 ekologiska ägg
1 dl vispgrädde

Chocolate swirl:
150 g mörk kvalitetschoklad 60% (högre kakaohalt än 60% blir kakan för syrlig)
3 msk espressokaffe

1. Sätt ugnen på 175 grader (200 grader)
2. Krossa kexen fint i en mixer (eller lägg dem i en plastpåse och krossa med en kavel).
3. Smält smöret och blanda med kexsmulorna.
4. Tryck ut kexblandningen till en botten i en kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
5. Förgrädda botten i mitten av ugnen i cirka 10 minuter, låt svalna. Sänk ugnstemperaturen till 130 grader (155-160 grader).
6. Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.
7. Blanda i strösocker och vaniljsocker.
8. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädden.
9. Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda ner kaffet.
10. Blanda hälften av cheesecakesmeten med chokladen.
11. Häll hälften av den ljusa smeten över kexbotten.
12. Skeda över hälften av den mörka chokladsmeten, täck med resterande ljus smet och skeda över resterande mörk chokladsmet.
13. Dra ett mönster med en kniv eller tandpetare genom smeten.
14. Grädda kakan i 1 timma och 25 minuter tills den stannat helt.
15. Låt svalna och servera kakan ljummen eller kylskåpskall.

2 kommentarer:

  1. Jag har också redan länge velat ha den där boken! Men hade av nån anledning uppfattning att det bara skulle finnas saltiga recept (typ bröd) i den... Vet int varifrån jag hade fått den idén. Efter att ha sett den där bilden på den ljuvliga cheesecaken du lagat, så MÅSTE jag säkert köpa boken nästa vecka när jag är i Sverige igen:). Och samtidigt löste sig problemet om vad ska jag ha som efterrätt för mina gäster på veckoslutet:).
    -Jenni-

    SvaraRadera
  2. Jenni - Som du så trodde jag också att det bara skulle vara saltiga recept i boken. Men det är väldigt mycket såna recept i boken så du vet men även cheesecake, cupcakes, brownies osv. Du får gärna skriva vad du har testat för godsaker i boken sen om du köper den :)
    Hoppas du gillar cheesecaken och att dina gäster tycker om den lika mycket som jag gör.
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...