tisdag 15 juni 2010

Mitt 30-årsfirande



I lördags hade jag bjudit över släkt och vänner till mina föräldrar (de bor i hus och har bättre plats). Mamma var snäll och hjälpte mig att göra buffé. Vi gjorde bara kalla rätter så slapp man tänka på det som skulle hållas varmt osv eftersom gäster kom under hela eftermiddagen. Min syster var snäll och gjorde jättegoda laxrullar. Det som serverades på buffén var pastasallad, couscoussallad, marinerad kyckling, örtsås, prosciutto, laxrullar, vitlökssalami, ost, kex, frukt, grissini och kapris (kan ha glömt nåt). Mycket gott och uppskattat. Till dessert hade jag bakat en New York blueberry cheesecake och apelsinchokladtryffelkladdkaka. Båda sistnämnda finns recept på bloggen sedan tidigare. Det var en jättetrevlig dag och jag är supernöjd. Ska försöka få tag på receptet på kycklingen och örtsåsen för de var verkligen supergoda så ni kan få njuta av dessa. För fler bilder har min syster lagt ut vackra matbilder på sin blogg. Pastasalladen kommer här:

Pastasallad á la Gina (för 4 om salladen är huvudrätt, 8 om det är buffé)

250 g penne eller annan pasta
10-12 soltorkade mjuka tomater i olivolja
1 dl svarta oliver
1-1½ msk torkad timjan
ca 1 tsk flingsalt
knappt 1 tsk svartpeppar ur kvarn
200 g mozzarellaost
ca 5 msk späda färska timjanblad
150 g jamón serrano, parmaskinka eller rökt skinka (kan uteslutas)
1 rejäl bunt rucolasallad
ca 25 fina basilikablad
dressing, se nedan

Börja med dressingen: Lägg 2 grovt krossade vitlöksklyftor i en kopp ihop med 1 knapp tsk salt, 3 msk vinäger och 1 tsk flytande honung. Låt stå 15-30 minuter. Ta bort vitlöken som nu har gjort sitt. Blanda i 6-7 msk olivolja.

Salladen: Koka pastan (inte för länge) i lättsaltat vatten, häll upp den i durkslag och spola hastigt under kalla kranen. Låt rinna av. Lägg över i en salladsskål och slå på dressingen. Tillsätt soltorkade tomater i strimlor, oliver och torkad timjan. Smula över flingsalt och veva över svartpeppar. Blanda strax före servering i mozzarella i bitar ( snyggast att dela med händerna), hackad färsk timjan och eventuellt strimlad skinka. Smaka av. Strö över rucola och fina hela basilikablad
.

1 kommentar:

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...