lördag 24 oktober 2009

Kycklingmoussaka

Det var ett tag sedan jag skrev här i bloggen. Jag har varit bortrest, har varit i Rom och sen har jag haft ett par lata dagar när jag kom hem. Men idag hade jag kraft och ork att ta tag i maten igen. Har ju skämt bort mig när jag har varit ute och ätit i Italien och ätit gott varje dag :) Inte dåligt inte.
I veckan hitta jag kycklingrecept i tidningen Metro. De hade ett recept på kycklingmoussaka som lät lockande. Kycklingfärs är inte det lättaste att hitta men det finns i vissa butiker. Själv fick jag leta runt bland flera innan jag hitta en butik som säljer det. Jag gillade moussakan men tycker att kycklingfärs är lite konstig konsistens på. Det blir inte alls som köttfärsen utan den här klumpar ihop mer. Eller så är det bara jag som är ovan. Men det här är nåt jag kan tänka mig att göra igen.


Kycklingmoussaka
4 port

1 aubergine
400 g kycklingfärs
2 gulaa lökar
1 klyfta vitlök
400 g krossade tomater
2 msk tomatpuré
100 g gratängost
1 kruka färsk oregano
olivolja, salt och peppar

Ostsås
2 dl mjölk
1, 5 msk mjöl
1 ägg
50 g gratängost
salt och peppar

1. Sätt ugnen på 200 grader. Skär auberginen i centimetertjocka skivor. Salta skivorna och låt ligga cirka 10 min (för att dra ut vätska).
2. Skala och hacka lök och vitlök. Riv ost. Finhacka oregano. Fräs lök och vitlök i matfett på medelhög värme. Tillsätt färs och stek under omrörning tills färsen är genomstekt. Tillsätt krossade tomater, puré, salt och peppar. Sänk till medellåg värme och låt småkoka 5-10 minuter. Tillsätt oregano mot slutet. Smaka av.
3. Torka av saltet från auberginen och stek i lite olja tills de har fått fin färg.
4. Ostsås: Vispa ut mjölet i mjölken i en kastrull. Låt mjölken koka upp utan att koka över. Ta av från plattan. Vispa ner ägg, ost, salt och peppar.
5. Lägg i en ugnssäker form först lite köttfärsröra, sedan aubergine och häll på lite ostsås. Upprepa med färs, sås och aubergine överst. Toppa med resterande ost. Grädda mitt i ugnen 30 45 minuter till fin yta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...