lördag 5 september 2009

Thaigryta med fläskfilé

Mina föräldrar kom över på middag idag. Det blev lite spontant bestämt igår och passade bra med maten jag hade bestämt att göra denna kväll.
Det blev en thaigryta och den var god. En rätt jag kan tänka mig att göra fler gånger. Den var väldigt enkel att göra så det krävs inte så mycket tid i köket.


Thaigryta med fläskfilé
4 pers

1 fläskfilé, ca 700 g
salt, peppar
olja till stekning
3 vitlöksklyftor
ca 200 g sockerärtor
3 tomater
1-2 msk grön currypasta
2 dl kycklingbuljong
2 dl kokosmjölk
1 msk fisksås

Tillbehör:
Kokt jasminris
färsk koriander
coctailtomater

1. Putsa filén fri från hinnor och skär den i ca 2 cm tjocka skivor. Salta och peppra skivorna på båda sidor och stek dem gyllenbruna i lite olja. Ta upp köttet.
2. Skala och skiva vitlöken. Dela sockerärterna på mitten. Klyfta tomaterna och ta bort kärnhusen, skär tomaterna i mindre bitar. Fräs alla grönsakerna lite lätt i pannan.
3. Tillsätt currypastan, buljongen, kokosmjölken och fisksåsen. Koka upp. Lägg ner filébitarna och låt puttra i några minuter. Smaka av med salt och peppar. Servera med jasminris. Garnera med koriander och gärna några halverade coctailtomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...