lördag 5 september 2009

Mudcake


Häromdagen såg jag en underbar mudcake hos matbloggen matplatsen så jag blev så sugen på att göra den. Jag älskar mudcakes/kladdkakor. Så därför blev det perfekt att göra den idag då mina föräldrar skulle komma över på middag. Jag brukar göra en annan kladdkaka annars men enda skillnaden mot denna är att man både har ljus och mörk choklad i. Annars är den lika. Så härligt när den är lite lös i mitten och smälter i munnen. En klick grädde till sitter inte fel (säger jag som aldrig vill ha det till) enligt de flesta :)



Mudcake/Kladdkaka

4 ägg
2 dl socker
2½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
100 mörk blockchoklad
100 ljus blockchoklad
200 g smör

Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl med bakpulver och rör sedan ner det i smeten.
Smält smöret och chokladen på svag värme.
Blanda ner chokladröran i smeten. Smöra och bröa en form med avtagbar kant.
Häll i smeten och grädda i 225 grader i ca 15 min. Kakan ska vara lös i mitten.

2 kommentarer:

  1. går det att bara sätta mörk blockchoklad om man inte har ljus?

    SvaraRadera
  2. Absolut, det funkar jättebra med bara mörk. Jag brukar göra på mörk men den här gången blev det en blandning.

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...