söndag 6 september 2009

Lax i het sås


Detta recept kommer från augustinumret av Buffé (Icas egna medlemstidning). Jag vill testa lite olika fiskrecept och lax är så enkelt att tillaga. Detta tyckte jag lät gott och det var helt ok. Jag tog dock kokt potatis till och skar i mindre bitar och blandade det med fisken på tallriken så det blev nästan som en fiskgryta (kortet är taget innan det). Jag tog också svarta oliver istället för gröna då jag gillar det bättre.

Lax i het sås
4 pers

ca 600 g skinn- och benfri laxfilé
färskpressad juice av 1 citron + finrivet skal av en ½
1 gul lök
1 fänkål (ca 300 g)
500 krossade tomater
2 msk konc grönsaksfond
1-2 tsk red hot chili pepper (chiliflakes)
1½ dl gröna oliver, gärna fyllda med vitlök
olja, socker, salt och peppar

1. Skär laxen i 4-5 cm stora bitar. Lägg på en tallrik och pressa över citronjuice.
2. Skala och finhacka löken. Halvera och skär fänkålen i skivor.
3. Fräs lök och fänkål 4-5 minuter i 1 msk olja.
Tillsätt tomater, fond, chili och 1 tsk socker. Lägg i laxen med juicen, oliverna och citronskalet.
Lägg på ett lock och sjud 5-10 minuter tills laxen är färdig. Smaka av med 1 tsk salt. Servera med ris eller pasta (potatis blev också gott till).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...